Óvatos megbontás 1.

Amikor Párocskámmal kitaláltuk, hogy megosztjuk másokkal is, hogy mivel jár egy Ikarus tartása és megszelídítése a legfőbb szempontom az volt, hogy amiket mi már végigküzdünk, azt másoknak már ne kelljen és esetleg tanulhassanak belőle. A hazai körökben nem nagyon találtam olyan írásokat, képi- vagy videoanyagokat, melyek egy egyszerű földi halandónak támpontokat adhatnának, legyen szó szerelésről, szerszámokról, problémamegoldásról és az anyagiakról. Most, hogy eljutottunk egy olyan fázisba, ahol már bontani és építeni kell, szeretnénk az ezzel járó akadályokat és megoldásokat is bemutatni. Sajnos a fényképezési, videókészítési ismereteink és tudásunk hiányos, a fényviszonyok sem sokszor kelnek a segítségünkre, de ezt nézzétek el nekünk.

Abigél – finoman fogalmazva – elfáradt az évek során. Már akkor látszódtak rajta a problémák, amikor hozzánk került, de ez nem vette el a kedvünket. Az aktuális terv szerint első nekifutásra a jobb oldalon az összes sárvédő, kerékjárat, lépcsőkeret és a jelenleg nem túl csini hátsója lesz rendbe téve. A másik oldal – jelenleg még – nem annyira rémes állapotú, reményeink szerint minimális esztétikai beavatkozással gond nélkül fogja a műszaki vizsgát venni, de ez még a jövő meglepetése lesz a számunkra is. Persze, jogos kritikaként merülhet fel, hogy miért nem mindent csinálunk meg azonnal, de erre a válasz prózai: fizetésből élünk és ebből is csípjük le a gépparkunk fenntartására szánt összegeket. Mindemellett, sokkal jobb a gépnek és nem mellékesen nekünk is, ha a jószág gond nélkül jöhet-mehet bármerre, végtére is, élvezet nélkül mit ér a hobbi?

Ahhoz, hogy a szükséges javításokat meg lehessen csinálni kívül és belül is bontani kell. A külső rész tűnik könnyebbnek, mert ott csak az aluprofilok és azokon a dörzsgumi van útban, de ez sajnos nem teljesen így van. Olyan aluprofilt kapni, ami a kocsin van manapság már nem lehet, ezért fontos, hogy a lehető legkevesebb roncsolással szedjük le. Nekünk szerencsénk volt, mert Abigélen már egy korábbi javítás után szegecsekkel tették fel, melynek anyaga kellően lágy ahhoz, hogy könnyen eltávolíthatóvá tegye. A korábbi bontási tapasztalataink azt mondják, ha az aluprofil kereszthornyas csavarokkal van felszerelve akkor az egy kemény dió. A – szerintünk – legjobb megoldás a csavarok megindítására egy üthető csavarhúzó és kalapács kombinációjában rejlik. Ez egyrészről kicsit megmozgathatja az évtizedek óta összegyógyult kapcsolatot, másrészről a csavar sliccét is kiigazítja, a szerszám mélyebben beleül és ad némi reményt, hogy ne azonnal nyíródjon szét a fej. Ahhoz, hogy egy csavar meginduljon, én előszór megpróbálom egy nagyon kicsit behajtani. Ez is azt a célt szolgálja, hogy ne a kihajtási irányba nyalódjon el a csavar feje és a meneteket meglazítsa. Használunk csavarlazító anyagokat, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy az elindításhoz semmit nem ér. Amikor már egy kicsit mindkét irányban jár a csavar, akkor segít, hogy beletörés nélkül sikerüljön eltávolítani azt. Nagyon fontos leszögezni, hogy sietni, kapkodni se nem szabad, se nem érdemes, mert több kárt okozunk vele, mint hasznot. Ha percekig tart, hogy egy csavart eltávolítsunk, akkor addig tart, az anyag, alkatrész megmentése az elsődleges szempont.

A legjellemzőbb eset az, amikor az a fránya csavar meg sem moccan, a slicce pedig az első próbálkozásra azonnal elnyíródik, még nincs minden veszve. Egy darabka tömlőgumival a csavar és a szerszám között jobb kapcsolatot, tapadást lehet biztosítani. Amikor a csavar és az anyag között az évek során oldhatatlan kapcsolat alakul ki akkor csak a fúrás jöhet szóba, ami számomra nem egy kellemes feladat. A kereszthornyos csavar feje pillanatok alatt tönkre tudja tenni a fúrószárat és ha kemény anyagból van akkor igazi szenvedés a feladatot sikerre vinni. Fúrás során előbb 8-10mm-es szárral eltávolítom a csavar fejét. Amennyiben egyből a kisebb fúrószárral tenném, akkor hamar tönkretenném, mert a hornyok azonnal letörik, kicsorbítják azt. A folyamatot, melynek során folyamatosan üregelő aeroszolt használok a galériában láthatjátok.

A mi esetünk nem olyan volt, hogy a két alkatrészt vagy anyag közül valamelyikért nem lett volna kár. A lépcső körül futó aluprofilok csavarozási pontja nem rejtett, roncsolásos megoldás nem jöhetett szóba. Külső aluprofil eltávolításához egy hobbitársam megoldása zseniális, de csak abban az esetben, ha a feszített lemezért, egyéb lemezekért nem kár. Egy vágott laprugó egyik végét a lehető legvékonyabbra, hosszú ék formára köszörülve szerszámot készíthetünk. Ez az aluprofil és a lemez közé beütve szó szerint elvágja a csavart, a lehető legkevesebb kárt okozva a profilban. Szintén megoldás lehet még az, hogy a profil gumi által takart részén a csavarokra új sliccet vágunk, vagy az egész csavart leflexeljük. Ez a megoldás kevésbé szép, de a “gumi mögött úgysem látszik” alapon sokan használják ezt a módszert.

A következő megmentendő és szinte pótolhatatlan tétel a bontás során a szőnyeg a kerékjáraton és amellett. Ahhoz, hogy ezt el lehessen távolítani, az útban lévő alkatrészeket le kell szerelni. Ilyen például a lábtartó, melynek rögzítése a lemezen van, átmenő csavarokkal. Ezeknek az oldásához nem árt két ember, mert az anyát és a hatlapfejű csavart is el kell tudni érni, amiben gátolja az embert az ajtó, valamint a két karjának a nem megfelelő hossza. Az első próbálkozás azt eredményezte, hogy a négyből két hatlapfejet letörtünk, ami még nem is lenne gond, ha a csavar többi része nem gyógyult volna össze a sárral dunsztolástól a kerékjárat lemezével. Ezeknek a csavaroknak és anyáknak a legegyszerűbb eltávolítása a sarokcsiszoló hathatós közreműködésével történt, röpke 20 perc alatt a lábtartót sikerült csak a csavarok roncsolásával leszerelni.

A szabaddá vált szőnyeg eltávolításához el kell távolítani a ragasztásokat, de úgy, hogy az anyagot ne tegyük tönkre. Egyrészt a szőnyeg fel van ragasztva a rétegelt falemez burkolatra és a lemezekre, másrészt az illesztések is ragasztva vannak. Az szőnyegek közötti ragasztás eltávolításához pengekést használok, melynek vége kb. 5mm-re van csak kitolva. A folyamat viszonylag egyszerű, a ragasztás közepébe beszúrva, azzal párhuzamosan csak elhúzzuk a szerszámot, gondosan ügyelve arra, hogy a ragasztás közepén haladjunk. Ezzel a megoldással a lehető legkisebb kárt okozhatjuk, mert a szőnyeg nem tökéletes illesztéssel rendelkezik, 2-4 mm távolság szinte minden esetben van közöttük. Ha sikerült az illesztések közötti ragasztást elvágni, hozzáférhető a szőnyeg alja akkor a szőnyeg egy spaklival, vagy elöregedett, elégtelen ragasztás esetén akár puszta kézzel is felszedhető, eltávolítható. A folyamat, ahogy eddig is, a lentebbi galériában látható.

Ezekkel a feladatokkal, a feleségem segítségével összesen úgy hat óra alatt végeztünk. A felhasznált szerszámok között a teljesség igénye nélkül megtalálható volt mindenféle csavarhúzó, krova, snitzer, fúró, flex, kalapács, seprű és porszívó. Bár utóbbi kettő furcsának tűnhet, de én úgy gondolom, hogy az ember legyen igényes a környezetére, ahol dolgozik és dolgozni fog. Bármilyen gép javítása, felújítása piszkos munka, pár percnyi takarítás a feladatok közben, végén meghálálódik később, amikor nem kell szügyig gázolni a koszban. Pontos anyagi dolgokról még nem tudunk nyilatkozni, az eddigi, javításhoz beszerzett karosszériaelemek és alkatrészek összege 300e forint volt. Ehhez hozzá fognak még jönni különböző lemezek, zártszelvények, munkadíjak. Sajnos nem gondolom, hogy kevesebb, mint 1.5 millió forintból meg fogjuk úszni a jobb oldali javításokat, de ez még számunkra is csak később fog kiderülni. Ugye milyen olcsó hobbi egy autóbusz? 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.